- HISTORIA OLESZNA - Zainteresowanych historią naszej miejscowości zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem HISTORIA OLESZNA przygotowanym przez pana Edwarda Karpińskiego. Warto również zapoznać się z opracowaniami dotyczącymi HISTORII SZKOŁY.
Podsumowaliśmy kolejną edycję akcji zbierania nakrętek
Pomagać można na wiele sposobów, np. wykonując bezinteresownie jakąś pracę, przekazując na jakiś cel środki finansowe czy też przekazując komuś nieodpłatnie jakieś dobra materialne. Można też pomagać, zbierając "śmieci"- takim przecież mianem można określić zużyte plastikowe nakrętki z butelek i innych pojemników po wodach, sokach, płynach, szamponach, herbacie, kawie, itp.
Akcję zbierania nakrętek, którą objęliśmy całą szkolną społeczność, łącznie z rodzicami naszych uczniów, prowadzimy w naszej szkole już od trzech lat. W dwu poprzednich edycjach zbieraliśmy je na pomoc dla niepełnosprawnej dziewczynki z Kozłowa. Przekazaliśmy na ten cel ponad tonę nakrętek (1140 kg).
Podobną ilość nakrętek, rekordową, bo aż 1021 kilogramów zebraliśmy w tym roku szkolnym. Liczba ta świadczy o coraz większym zaangażowaniu uczniów i rodziców, za co im serdecznie dziękujemy. Podobno, dzięki naszej akcji prawie w każdym domu naszych wychowanków pojawił się pojemnik, w którym gromadzi się te kolorowe elementy plastikowych opakowań. To dodatkowy, pozytywny aspekt naszej akcji, którym jest wychowanie proekologiczne.
W samolocie i na karuzeli - wycieczka klas piątych i szóstych
Podobnie jak w roku ubiegłym, uczniowie klas piątej i szóstej połączyli siły, by "wyruszyć w Polskę" na kolejną wyprawę. Tym razem głównym celem naszej eskapady był Zator, a w nim "Energylandia"- największy w Polsce rodzinny park rozrywki.
Ostatnio w mediach było o nim dosyć głośno, postanowiliśmy więc sprawdzić, czy rzeczywiście można tam spędzać czas w sposób przyjemny i atrakcyjny.
Zanim jednak tam dotarliśmy, postanowiliśmy zwiedzić inne, równie atrakcyjne miejsce - Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.Zajmuje ono fragment terenu i część obiektów dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny. Znajdują się tam ocalałe polskie obiekty lotniskowe, w skład których wchodzi duży hangar lotniczy i zaplecze garażowo-magazynowe, zbudowane na przełomie lat 20- i 30-tych oraz dwa małe budynki zbudowane przez Niemców w okresie ostatniej wojny. Warto przypomnieć, że było to jedno z najstarszych stałych lotnisk w Europie. Założone zostało w 1912 roku dla potrzeb lotnictwa Austro-Węgier.
Popisz się talentem
Rozpoczęły się wakacje, ale mamy nadzieję, że nie zapomnieliście o szkole i od czasu do czasu zaglądacie na szkolną stronę internetową. Ponieważ dysponujecie większą niż w czasie roku szkolnego porcją czasu wolnego, proponujemy Wam wakacyjną lekturę - krótkie opowiadanie szóstoklasistki Zuzanny Łączek. Zostało ono zgłoszone do udziału w ogólnopolskim konkursie literackim dla uczniów szkół podstawowych: „Popisz się talentem”.
Konkurs polegał na napisaniu opowiadania, liczącego nie więcej niż 500 słów, do do którego początek stworzył pisarz Rafał Witek.
Na konkurs wpłynęło aż 4806 prac z całej Polski.
Zuzannie nie udało się dostać do grona 12 laureatów z klas IV-VI, ale mimo to uważamy, że jej opowiadanie jest świetne i dlatego zachęcamy do zapoznania się z nim.
Cudze chwalicie, swego nie znacie - wycieczka po Świętokrzyskiem.
W dniu 20 czerwca 2017 r. Klub 4H Olszynki wraz z opiekunami panią Mariolą Kamińską, panem Andrzejem Kowalczykiem oraz panem Ryszardem Kowalczykiem uczestniczył w wycieczce na trasie Kielce- Święty Krzyż - Krajno.
Na początek wielkiej podróży udaliśmy się do Energetycznego Centrum Nauki w Kielcach, które zmienia ludzi i rozbudza w nich zainteresowanie nauką. W tym miejscu aż chce się odkrywać, dziwić i zachwycać otaczającym światem. Budzi się w nas geniusz.
Enigma ludzkiego ciała zaszyfrowała w nas DNA, czyli najstarszy kod świata. Kody są używane już od tysięcy lat. Egipcjanie potrafili zakodować informacje, które mimo upływu kilku tysięcy lat możemy odczytywać na ścianach grobowców i świątyń.
W trakcie zajęć poznaliśmy związki chemiczne budujące organizmy, a przy pomocy doświadczenia wyizolowaliśmy DNA z owoców i warzyw. Dzięki temu każdy z nas potrafi już teraz wyjaśnić różnicę pomiędzy informacją genetyczną, a kodem genetycznym. Ponadto rozwiązaliśmy kilka logicznych łamigłówek i zbudowaliśmy trójwymiarowy model DNA – zupełnie jak prawdziwi naukowcy.
Następnie udaliśmy się na Święty Krzyż. Na szczycie Łysej Góry znajdują się:
Dzień Dziecka na rowerze
Uczniowie drugiej klasy Publicznego Gimnazjum w Olesznie, wspólnie z wychowawcą p. Ryszardem Kowalczykiem oraz nauczycielką biologii p. Mariolą Kamińską, aby uczcić Międzynarodowy Dzień Dziecka, zorganizowali 01 czerwca rajd rowerowy drogami gmin: Krasocin, Włoszczowa i Kluczewsko.
Celem rajdu było aktywne spędzenie czasu, poznanie walorów przyrodniczych i krajobrazowych powiatu włoszczowskiego, rozwijanie turystyki rowerowej, praktyczna nauka przepisów ruchu drogowego oraz zasad bezpiecznej jazdy na rowerze.
Turystyczną wyprawę rozpoczęliśmy wspólnym ogniskiem z pieczoną kiełbaską pod Chotowem. Następnie wysłuchaliśmy pogadanki dotyczącej hodowli sandacza na Kużnicy, obejrzeliśmy infrastrukturę kolejowej linii CMK w Motycznie Jamskim, podziwialiśmy sielskie uroki wiejskiego życia na obszarze Komornik i Nowin. Na koniec poznaliśmy legendę dotyczącą pobytu króla Kazimierza Wielkiego na Żeleżnicy.
W drodze powrotnej, po przekroczeniu Centralnej Magistrali Kolejowej na wysokości Koziej Wsi, byliśmy trochę zmęczeni, ale również szczęśliwi. Pogoda dopisała, technika nie zawiodła, bezpiecznie wróciliśmy do domów, a przede wszystkim spędziliśmy ten wyjątkowy dzień ciekawie i przyjemnie.
Dzień Szkoły bez Przemocy w Olesznie
„Zamiast w złości bić drugiego
spróbuj zrobić coś innego.
Lecz gdy w sobie złość ktoś chowa
wtedy także jest nie zdrowa.”
Ewa Czemierowska: „Spotkania z Leonem”
12 czerwca w Szkole Podstawowej im. Armii Krajowej w Olesznie został zorganizowany Dzień Szkoły bez Przemocy, który już od kilku lat na stałe wpisał się w kalendarz wydarzeń szkolnych.
W tym wyjątkowym dniu uczniowie i nauczyciele na znak sprzeciwu przeciwko przemocy i agresji założyli koszulki w kolorze zielonym.
Przedszkolaki odbyły krótkie spotkanie z panią pedagog. Dzieci w kierowanej rozmowie wypowiedziały się na temat tego, czym jest dla nich przemoc, a także dowiedziały się jak sobie radzić ze złością. Spotkanie zostało podsumowane małą niespodzianką – „zielonym serduszkowym zmywalnym tatuażem” narysowanym na dłoni tak, by każde dziecko do końca dnia pamiętało o Dniu bez Przemocy!
Uczniowie klas drugich wzięli udział w spotkaniu, podczas którego wysłuchali opowiadania pt. „Słup soli” autorstwa Elżbiety Zburzyckiej. Książka ta w bardzo ciekawy i przystępny sposób przedstawia problem przemocy rówieśniczej. Dzieci dowiedziały się, że nie wolno stać bezczynnie, gdy komuś dzieje się krzywda, a szkolnych dręczycieli nie powstrzyma zmowa milczenia. Dla uczniów starszych klas na korytarzu szkolnym przygotowano materiały informacyjne na temat radzenia sobie z przemocą i agresją.
Organizatorem akcji była p. Anna Nowicka – pedagog szkolny.
Udział w III Rajdzie Nordic Walking – Żytno 2017
W niedzielę, tj. 11 czerwca harcerze z 34 Wielopoziomowej Drużyny Harcerskiej wzięli udział w w III Rajdzie Nordic Walking, który odbył się w Żytnie. Organizatorami tego rajdu byli: Lokalna Grupa Działania – Region Włoszczowski i Wójt Gminy Żytno oraz Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Gminy Żytno. W imprezie wzięło udział około 100 osób.
Uczestnicy rajdu mieli do wyboru dwie trasy: krótszą i dłuższą. My wybrałyśmy tę krótszą trasę - liczącą około 7,3 km, która wiodła leśnymi drogami. Przed wyjściem na trasę panie instruktorki przeprowadziły solidną rozgrzewkę i poinstruowały nas o podstawowych zasadach obowiązujących w trakcie marszu z kijkami. Po dojściu do mety czyli parkingu leśnego przy drodze Żytno – Ewina poczułyśmy trochę zmęczenia. Wrażenia są jednak wyjątkowe i niezapomniane. Wszyscy uczestnicy rajdu otrzymali pamiątkowe medale.
Gazetka Szkolna English Speaking World
Klasa VI pod opieką pani Brygidy Jasnos przez cały rok szkolny 2016/17 zajmowała się prowadzeniem gazetki szkolnej. Informacje tam zamieszczane dotyczyły ważnych świąt w krajach anglojęzycznych.
Materiały zamieszczane były systematycznie – zgodnie z kalendarzem świąt. Dzięki temu, uczniowie mogli na bieżąco śledzić i zapoznawać się z przebiegiem i sposobem celebrowania ważniejszych wydarzeń w kulturze państw anglojęzycznych.
Zbieranie materiałów, ich graficzne opracowywanie z pewnością wpłynęło na większą wiedzę uczniów z zakresu kultury i zwyczajów Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, a także uwolniło kreatywność i twórcze myślenie.
Zachęceni efektem własnej pracy w przyszłym roku szkolnym również planujemy podobne działanie.