KLASA ÓSMA "A"

Witaj na naszej stronie

Z wizytą w Sandomierzu

W dniu 23 maja 2017 r. uczniowie klas czwartych wzięli udział w wycieczce do Sandomierza - serialowego miasta Ojca Mateusza.

Pierwszym punktem planu naszej wyprawy była Brama Opatowska – gotycka brama wjazdowa do miasta o charakterystycznym motywie „jaskółczych ogonów”. Na jej ostatniej kondygnacji mieści się taras widokowy, z którego podziwialiśmy panoramę Sandomierza. Potem mieliśmy okazję zobaczyć sandomierski rynek z ratuszem, zabytkowymi kamieniczkami i „Uchem igielnym” - jedyną zachowaną furtą, spośród dwóch niegdyś istniejących w systemie murów obronnych miasta.

O godzinie 12.00 znaleźliśmy się w podziemiach Sandomierza. Ponad półkilometrowa Podziemna Trasa Turystyczna dostarczyła nam niemałych emocji. Silne wrażenie wywarł na nas widok katowskiego topora z leżącą obok uciętą dłonią jakiegoś złodzieja oraz opowiedziana przez panią przewodnik legenda o bohaterskiej mieszkance tego miasta Halinie Krępiance, która uratowała je przed Tatarami.

Przy dźwiękach muzyki z serialu „Ojciec Mateusz” zwiedziliśmy wystawę „Świat Ojca Mateusza” – wnętrze kościoła, plebanii, komisariat policji z celą, pałac biskupa wraz z figurami głównych bohaterów. Na plebanii powitała nas gospodyni Natalia z talerzem pierogów w dłoni, a przy wejściu na komendę – komendant Możejko trzymający policyjne akta. Następnie przy figurze aspiranta Nocula, stojącej obok miary pokazującej wzrost aresztowanego, mogliśmy zrobić sobie zdjęcie z tabliczką „aresztowany” bądź „aresztowana”. Dodatkową atrakcją była możliwość odbicia swoich odcisków palców na specjalnej tablicy daktyloskopijnej. Ogromne wrażenie wywarła na nas figura księdza Mateusza w pokoju biskupa. Dzięki wystawie mogliśmy przez chwilę poczuć atmosferę serialu „Ojciec Mateusz”.

Następnie powędrowaliśmy Wąwozem Królowej Jadwigi rozdzielającym wzgórza Świętojakubskie i Świętopawelskie. Jego strome ściany powstały w wyniku erozji skały lessowej, odsłaniającej korzenie rosnących na zboczach drzew.

Ostatnim punktem naszej wyprawy był rejs statkiem po Wiśle. We wspomnieniach pozostaną nam piękne widoki po obu brzegach „królowej polskich rzek” oraz tatuaże na naszych rękach wykonane przez kapitana statku.

Na pewno wszyscy możemy zgodnie przyznać, że była to niezwykle udana i ciekawa wycieczka, podczas której mogliśmy poznać jeden z najpiękniejszych zakątków naszego województwa. W naszej wyprawie towarzyszyli nam opiekunowie: pani Małgorzata Stolarczyk, pani Aldona Kowalczyk, pani Mariola Kamińska, pan Kamil Kozłowski oraz przewodnik turystyczny pan Michał Piorun.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z wycieczki.

Uczestnicy

UCZESTNICZYMY W PROJEKCIE "PRACOWNIE KOMPUTEROWE DLA SZKÓŁ" WSPÓŁFINANSOWANYM PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ