Nasza szkoła zrealizowała cykl działań w ramach Tygodnia Zapobiegania Przemocy Rówieśniczej. Celem przedsięwzięcia było rozwijanie umiejętności empatii oraz pokazanie prostych, praktycznych sposobów reagowania na przemoc.
Działania były dostosowane do wieku uczniów i miały formę warsztatów, pogadanek, zajęć kreatywnych, ruchowych.
Co się działo w klasach?
Klasy I–II
Pedagog szkolny przeprowadziła zajęcia w oparciu o opowiadanie „Magiczna sieć” — historia pajączka, który miał trudności z radzeniem sobie ze złością. Po głośnym czytaniu dzieci uczestniczyły w krótkich ćwiczeniach relaksacyjnych.
Ponadto wychowawczynie przeprowadziły zajęcia dotyczące życzliwości i empatii. Uczniowie pod kierunkiem swoich pań stworzyli wyjątkowe prace takie jak np. „Doniczki Życzliwości”, „Stop Przemocy”. Były to symboliczne działanie mające pokazać, że życzliwość oraz pozytywne postawy należy pielęgnować.
Klasy III–IV
Warsztaty z pedagogiem szkolnym odbyły się na bazie opowiadania „Słup soli”. Uczniowie analizowali postawy bohaterów ze szczególnym zwróceniem uwagi na rolę świadka przemocy.
Ponadto wychowawczynie klas przeprowadziły tematyczne spotkania. Podczas, których odbyły się pogadanki na temat przemocy. W drugiej części lekcji dzieci pracowały w małych grupach w efekcie powstały wyjątkowe plakaty z hasłami typu: „Szkoła to drugi dom”, „W naszej klasie nikogo nie wykluczamy”.
Klasy V–VI
W tych klasach uczniowie podczas zajęć z psychologiem szkolnym pogłębiali wiedzę o formach przemocy (fizycznej, słownej, psychicznej i cyberprzemocy), dokonywali autorefleksji, rozwiązywali przykładowe sytuacje problemowe i ćwiczyli bezpieczne sposoby reagowania — zarówno jako osoba poszkodowana, jak i świadek.
Ponadto wychowawcy przeprowadzili pogadanki oraz zajęcia z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy. Uczniowie klasy 6 przygotowali i odegrali krótkie scenki dramowe, które obrazowały sytuacje przemocy rówieśniczej oraz sposoby reagowania.
Klasy VII–VIII
Starsze klasy odbyły pogłębione warsztaty rozpoznawania przemocy podczas warsztatów z pedagogiem szkolnym. Uczniowie wymieniali różne zachowania przemocowe, które zostały wpisane w rysunek sylwetki dziecka, a w efekcie powstały wspólne plakaty. Na zakończenie plakaty został symbolicznie pocięte, a następnie ponownie sklejone — gest mający zobrazować, że nawet naprawiona szkoda pozostawia trwałe ślady w psychice ofiary przemocy.
Wychowawczyni klasy VIII wspólnie z uczniami stworzyła krótkie filmiki w oparciu o wylosowane fiszki zawierające hasła/ refleksje dotyczące zachowań prospołecznych oraz antyspołecznych.
Nauczyciele zrealizowali zajęcia z zakresu przeciwdziałania przemocy nie tylko podczas zajęć wychowawczych ale także zajęć świetlicowych, sportowych oraz innych zajęć m.in. edukacji zdrowotnej.
Podczas zajęć świetlicowych powstała prawdziwa „ławica ryb”! Uczniowie projektowali, wycinali, malowali i dekorowali ćwicząc współpracę i zachowania społecznie akceptowane. Podczas zajęć w innej grupie powstał „Mural Dobrych Emocji” - każdy uczeń został zaangażowany do stworzenia wspólnego plakatu, który symbolizował dobre, pozytywne i pożądane w szkole emocje.
Na zajęciach rozwijających kreatywność uczniowie pracowali wokół hasła: „Co buduje dobre relacje?” oraz „Bądź kumplem- nie dokuczaj”.
Na lekcjach plastyki uczniowie stworzyli makietę z pozytywnymi wiadomościami dla rówieśników. Świetną okazją do ćwiczenia zachowań „wolnych od przemocy” były również zajęcia sportowe, które odbyły się w klasach VI i VIII. W trakcie ćwiczeń panowała atmosfera współpracy i wzajemnego szacunku.