Get Adobe Flash player

Reforma programowa - główne informacje

Główne informacje o przygotowywanych zmianach dotyczących najmłodszych

 

Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym rozwijają się w bardzo różnym tempie, dlatego przedszkole powinno lepiej rozpoznawać faktyczne potrzeby swoich wychowanków, żeby lepiej pomagać im w przygotowaniu do szkoły, zaś szkoła musi bardziej indywidualizować swoją pracę z uczniami – zajmować się z troską zarówno uczniami słabymi, jak i bardzo zdolnymi – oraz przeplatać naukę małych dzieci odpoczynkiem i zabawą.

  1. Od roku szkolnego 2009/2010 zmienione będą wymagania programowe obowiązujące w edukacji przedszkolnej i w klasach I szkół podstawowych.
  2. Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym rozwijają się w bardzo różnym tempie, dlatego przedszkole powinno lepiej rozpoznawać faktyczne potrzeby swoich wychowanków, żeby lepiej pomagać im w przygotowaniu do szkoły, zaś szkoła musi bardziej indywidualizować swoją pracę z uczniami - zajmować się z troską zarówno uczniami słabymi, jak i bardzo zdolnymi – oraz przeplatać naukę małych dzieci odpoczynkiem i zabawą.
  3. Każde dziecko powinno rozpoczynać edukację szkolną po spełnieniu określonych wymagań, które ma uzyskać w obowiązkowym przygotowaniu przedszkolnym.
  4. Wymagania te w nowej podstawie programowej są opisane zupełnie inaczej niż do tej pory, konkretniej i bardziej praktycznie, ponadto w taki sposób, żeby na ich podstawie również rodzice mogli samodzielnie ocenić, czy ich dziecko spełnia owe wymagania.
  5. Odpowiednio przygotowane przedszkolnie dziecko w wieku 6 lat powinno bez problemów poradzić sobie ze spełnieniem wymagań nowej podstawy programowej dla klasy I.
  6. W zależności od indywidualnych uzdolnień i przygotowania dzieci, nauczyciel może odpowiednio poszerzać lub pogłębiać wymagania programowe; w wypadku wystąpienia trudności powinien odpowiednio pomagać każdemu dziecku.
  7. Już od roku szkolnego 2009/2010 pięciolatki będą miały prawo do tego, aby zostać objęte odpowiednim do swoich potrzeb przygotowaniem przedszkolnym do edukacji szkolnej.
  8. Przez najbliższe trzy lata wszystkie 5-latki będą przygotowywać się do szkoły razem z niektórymi 6-latkami, zaś edukację szkolną rozpoczynać będą zarówno sześcio- jak i siedmiolatki.
  9. Obecnie 6-latki mogą iść do szkoły razem z 7-latkami na podstawie decyzji rodziców popartej opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej; takie decyzje podejmowane są w wypadku kilku procent uczniów.
  10. Przyjęty harmonogram przewiduje, że dzieci w poszczególnych rocznikach edukacyjnych mogą się różnić datą urodzenia najwyżej o 1 i 1/3 roku (obecnie różnią się najwyżej o rok – te urodzone w styczniu i grudniu tego samego roku).
  11. W zależności od oceny zarówno potrzeb własnego dziecka, jaki i gotowości konkretnej szkoły, rodzice będą mieli możliwość podejmowania indywidualnej decyzji o posłaniu dziecka jako 6- lub 7-latka do szkoły - trochę szybciej lub wolniej niż przewiduje ustawowy harmonogram.
  12. Dla dzieci sześcioletnich, które nie podejmą nauki w szkole, pozostanie obowiązek przygotowania przedszkolnego do szkoły.
  13. Przygotowanie przedszkolne będzie obowiązkowe dla 5-latków od roku szkolnego 2010/2011 i będzie mogło być realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych zorganizowanych przy szkołach podstawowych oraz w innych formach edukacji przedszkolnej.
  14. Opieka świetlicowa w szkołach dla najmłodszych uczniów powinna być organizowana wszędzie tam, gdzie rodzice tego potrzebują oraz w standardzie „przedszkolnym” (zróżnicowana, atrakcyjna oferta różnych rodzajów zajęć, grupy do 25 uczniów, posiłki).
  15. Na doposażenie sal lekcyjnych, zorganizowanie opieki świetlicowej dla dzieci sześcioletnich oraz edukację dodatkowych uczniów sześcioletnich samorządy otrzymają w roku 2009 dotacje celowe w łącznej wysokości ponad 340 mln zł.

Przyjęty harmonogram obniżania wieku szkolnego

 

Jeśli dziecko urodziło się:

z mocy prawa:

Na jakiej podstawie jest możliwe wysłanie dziecka do szkoły w innym terminie niż podano obok:

w roku 2002

Obowiązkowo jest objęte edukacją przedszkolną jako 6-latek w 2008/2009 Idzie do szkoły jako 7-latek w 2009/2010

Przyśpieszenie lub opóźnienie rozpoczęcia nauki w szkole możliwe na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej

pomiędzy 1 stycznia 2003
a 30 kwietnia 2003

Idzie do szkoły jako 6-latek w 2009/2010, jeśli rodzice nie zdecydują inaczej

Zgłoszenie do 15 kwietnia 2009 r. w obwodowej szkole zamiaru posłania 6-latka do edukacji przedszkolnej – w 2009/2010, a 7-latka do szkoły – w 2010/2011(wskazane dla dzieci nieobjętych jako 5-latki edukacją przedszkolną w 2008/2009)

pomiędzy 1 maja 2003
a 31 grudnia 2003

Obowiązkowo jest objęte edukacją przedszkolną jako 6-latek w 2009/2010Idzie do szkoły jako 7-latek w 2010/2011, jeśli rodzice zdecydowali inaczej

Zgłoszenie do 15 kwietnia 2009 r. w obwodowej szkole zamiaru posłania 6-latka do szkoły – w 2009/2010(wskazane dla dzieci objętych jako pięciolatki edukacją przedszkolną w 2008/2009)

pomiędzy 1 stycznia 2004
a 31 sierpnia 2004

Ma prawo jako 5-latek do bezpłatnej edukacji przedszkolnej w 2009/2010Idzie do szkoły jako 6-latek w 2010/2011, jeśli rodzice nie zdecydują inaczej

Zgłoszenie do 15 kwietnia 2010 r. w obwodowej szkole zamiaru posłania 6-latka do edukacji przedszkolnej – w 2010/2011, a 7-latka do szkoły – w 2011/2012(wskazane dla dzieci nieobjętych jako 5-latki edukacją przedszkolną w 2009/2010)

pomiędzy 1 września 2004
a 31 grudnia 2004

Obowiązkowo jest objęte edukacją przedszkolną jako 6-latek w 2010/2011Idzie do szkoły jako 7-latek w 2011/2012, jeśli rodzice zdecydowali inaczej

Zgłoszenie do 15 kwietnia 2010 r. w obwodowej szkole zamiaru posłania 6-latka do szkoły – w 2010/2011(wskazane dla dzieci objętych jako 5-latki edukacją przedszkolną w 2009/2010)

w roku 2005

Obowiązkowo jest objęte edukacją przedszkolną jako 5-latek w 2010/2011Idzie do szkoły jako 6-latek w 2011/2012

Zgłoszenie do 15 kwietnia 2011 r. w obwodowej szkole zamiaru posłania 6-latka do edukacji przedszkolnej – w 2011/2012, a 7-latka do szkoły – w 2012/2013 (wskazane tylko dla dzieci, których rodzice słabo oceniają ich gotowość szkolną)

w roku 2006 i później

Obowiązkowo jest objęte edukacją przedszkolną jako 5-latek Idzie do szkoły jako 6-latek

Przyśpieszenie lub opóźnienie rozpoczęcia nauki w szkole możliwe tylko na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej

 

 

UCZESTNICZYMY W PROJEKCIE "PRACOWNIE KOMPUTEROWE DLA SZKÓŁ" WSPÓŁFINANSOWANYM PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ